Om att bereda en väg för Herran.

Jag har noll och nicks julestämning i år. Nada och ingenting. Jag fattar inte hur jag inte hittar den när jag har spenderat en hel helg med julmarknad. Ljusen börjar tändas runt omkring på Oslos gator och jag har börjat lyssna på lite julmusik.

Julbasaren ja. Jobbets stora happening. Fantastiska dagar men som gör mig trött. Trots att dagarna är fyllda av möten med människor som inger hopp och glädje blir jag lite matt. Tyvärr sliter jag med jobbmotivationen just nu. Den verkar vara som bortblåst. Eller kanske inte helt men emellanåt är den det. Det är som att jag drömmer om en annan tid. Ett annat liv.

Men! Nästa helg är det första advent. På lördag ska jag pynta och göra vackert i lägenheten. Stjärnor ska hängas upp, slingor ska pryda balkongen och julgrupper ska tillverkas. Förjulstiden är ju egentligen min bästa tid så jag ska försöka hitta tillbaka till gnistan.

Jag är ledig fyra dagar den här veckan och kompenserar för annan tid. I morgon ska jag bara chilla. Hela dagen. Då tänker jag sova länge när norrmannen har gått till jobbet, äta god frukost och bara se på tv. Chilla i soffan. Idag tog jag tag i städning av min lägenhet på förmiddagen och hjälpte Lars kusiner att flytta på eftermiddagen. Att jag sedan fick skjuts upp till Hamar var ju en välkommen bonus. Vi får se om jag lyckas skapa lite adventsstämning här också. Allt har sin tid.

Bereden väg för Herran förresten. Kanske får jag adventstämning på söndag med dem i bakhuvudet.

 

Kommentera här: