Om att ständigt vara i Guds tjänst.

På olika sätt upplever vi saker. Några tar till sig dofter eller ljud. För andra är det genom att se något, för andra är det att känna eller vara i något. När något händer, när vi skapar ett minne gör vi det på olika sätt. Olika element är viktiga för oss i minnena som vi sparar i våra hjärtan.

Jag har alltid varit en konsertmänniska. Okända eller kända artister, små spelningar på lokala clubar eller gigantiska arenor. Det spelar egentligen ingen roll. Det finns många likheter mellan gudstjänster och konserter. Ibland är det intima, små sammanhang med en enkelhet som lockar. En artist med endast ett piano eller gitarr som drabbar tag, naket och avskalat. En gudstjänst där jag får beröras av tystnad och stillhet, tid för samtal med Gud. Andra gånger är det stora, pampiga konserter med konfetti i massor och en stor ljusshow det som jag vill ha. Jag sjunger med i varenda sång, dansar tills jag är svettig och skrattar med dem bredvid mig. Vi tar med oss minnen om en kväll som vi aldrig vill ska ta slut, artister som tillsammans med publiken gör kvällen till något alldeles speciellt. Koderna lär vi oss med erfarenhet från tidigare spelningar eller under konsertens gång. Vi lär oss när vi ska klappa händerna, vara stilla eller härma artisternas ljud. 

Såklart inser jag att det inte är exakt samma sak, de båda tingen som jag nu jämför. I en gudstjänst är såklart fokuset på Gud, mötet mellan Gud och församlingen. Mitt fokus på en konsert hamnar ofta hos Gud, inte allt såklart och hela tiden men små fragment här och där. Det sjungs om kärlek, om gemenskap mellan människor eller pratas om att vi ska ta hand om varandra medan det riggas om för en ny låt. Det finns möjlighet att blunda, att dansa och att finnas i stunden. En reatret för tankar och att bara vara i nuet. 

I gudstjänsten vill jag att allt det där ska rymmas. Jag vill bli berörd, knyta relationer till människor som jag just där och då upplever något speciellt med. Jag vill drabbas av sång och ord. Av tystnad och det vi sjunger tillsammans. Kanske är det inte så märkligt att jag har blivit en kyrktant ändå. Att jag blir funnen av Gud på olika sätt. I gudstjänsten sker ett möte med Gud. Ibland är konserterna verktyget för det. Det är olika vid olika tillfällen vilka verktyg som behövs men det är viktigt att vågar använda dem. Oavsett om vi upplever mötet ihop med fyra eller femtiotusen andra. Ständigt i Guds tjänst.

 

Kommentera här: