Om Livet värt att leva.

I en veckas tid har temaveckan Livet värt att leva gått av stapeln i Karlstads stift. Jag har befunnit mig i fjällen och enbart kunna följa veckan på Twitter fram tills igår. Igår fick jag möjlighet att lyssna på simmaren Anders Olsson i Säffle kyrka. Det var en helt fantastisk föreläsning om att inte ge upp, att inspirera och sprida glädje. Han sade bland annat att "det viktigaste är att man försöker, då har man redan vunnit och gjort den största vinsten". Ingenting kändes omöjligt när jag lyssnade på hans livsberättelse, jag ska tänka på de ord son han delade under resten av terminen. Ingenting är omöjligt.

Jag har funderat denna vecka på vad som gör att livet är värt att leva för min egen del. Jag fann några nyckelord i mina funderingar i alla fall. Glädje och skratt är två av dem. Jag skulle nog påstå att jag skrattar riktigt sådär nerifrån magen nästan varje dag, det gör livet värt att leva. Att jag får ha min familj och vänner runt mig, det gör livet värt att leva. De förgyller min tillvaro konstant genom närhet, gemenskap, glädje och kärlek. Att jag får möjlighet att sjunga och lyssna på musik gör livet värt att leva. Att musiken får spela en stor roll i mitt liv. Att jag får möjlighet att utöva och utveckla min tro och relation till Gud gör livet värt att leva. Att jag får vara en del av Svenska kyrkans unga gör livet värt att leva. Att jag får möjligheten till att utveckla mig själv och min yrkesroll gör livet värt att leva, att jag för utmana mina gränser och finna mina egna pedagogisk fotspår.

Livet värt att leva är för mig att se ett barn skratta, att få fotografera en hel eftermiddag, att laga till och äta lite extra god mat, att se unga människor utvecklas, att åka skridskor på Mälaren, att njuta av solen på en balkong med en bok. Det finns många saker i världen som gör livet värt att leva. Ta vara på dem.