Allt för min syster.

Jag har nyss varit och sett en fantastiskt vacker film. "Allt för min syster" eller orginaltiteln "My sister's keeper" är en otroligt vacker och sorglig historia.


Trettonåriga Anna Fitzgerald har alltid funnits där för sin syster Kate - bokstavligt talat. För Anna är en så kallad designer baby, en perfekt genetisk matchning till systern, som lider av en ovanlig typ av leukemi. Hon var bara några minuter gammal när hon för första gången donerade friskt blod till sin syster. Det är kanske inte så konstigt att Anna hela livet känt sig som en reservdel till Kate.

Men nu har Anna fått nog. Kate har blivit sämre och om inte Anna donerar sin ena njure till henne kommer Kate att dö. Trots att Anna älskar sin syster vill hon inte längre att besluten ska fattas över hennes huvud. Hon uppsöker en advokat och stämmer sina föräldrar för att få rätten att bestämma över sin egen kropp ...


Jag har läst boken och att se filmen förstörde verkligen inte boken, tvärtemot. Den stärkte snarare den. Känslan som boken förmedlade stärktes av filmen, de hör ihop. Att sitta en biosalong och tillsammans se en film, att uppleva något ihop. Och som i detta fall, även gråta tillsammans. För filmen biter tag, gör avtryck. Jag är mycket glad över att Frida drog med mig på bio denna söndagkväll.

Kommentarer:

1 Frida:

2 Frida L:

Du var bra snabb på att skriva i bloggen. Men iof har du ju lite kortare väg hem också. Jag håller med, jag var rädd att filmen inte skulle vara lika gripande när man hade läst boken, men det blev nästan bara ännu bättre, det kändes som man "lärde känna dem" lite snabbare då man läst boken. En mycket sevärd film! ....Och jag är glad för att du följde med Frida;)

3 Nathalie:

har oxå läst boken och älskade den! Den är ruskigt bra! Vad skönt att den inte förstördes av filmen! =) Me like!

4 Melinda:

Kul att du sett den! Brukar inte gilla Cameron Diaz men när jag läste om den här tyckte jag det verkade intressant. Fast sen fick den jävligt dåliga recensioner... Jag är kluven. Fast kolla kan man ju alltid, kram!

5 jennie:

är filmen värd att se? :D

6 jennie:

är filmen värd att se? :D

7 Anders:

Får ta o kolla in den där.. :)

8 Julia - Aupair i Norge:

Jag har läst boken, borde man se filmen eller förstör den boken? ;)

Kommentera här: