Is this a free country?

Igår pratade jag och Lotta om Sicko. Filmen Michael Moore har gjort. Har antagligen skrivit om den tidigare, pga svenska arbeten och dylikt. Men måste diskutera den igen, jag bara måste! Idag såg jag den igen på tal om igår.

Jag blir minst sagt förbannad när jag ser den filmen. Att ett rikt land som USA inte kan ta hand om sin befolkning bättre än ett mycket fattigare land som El Salvador kan. Att de inte kan erbjuda sjukvård till dem som behöver. Eller felsägning av mej, de kan erbjuda den till de som behöver om de har grymt mycket pengar. Det är vad det kallas att ta hand om varandra. Sjukvårdssystemet gör att Usa har hög barnadödlighet och låg livslängd. Ganska illa för ett land av deras kaliber. En operation efter en olika med en såg kanske kosta 12000dollar för att sy fast ett finger. Hyfsat mycket pengar. Har man sjukförsäkring så blir man granskad ett antal gånger och de flesta fallen får man inte den hjälp man behöver finansierad. Jag tänker då bara på Försäkringskassan här hemma och börjar se ett mönster.

Jag satt och fundera på bussen förut på väg till skolan. Det ser ganska roligt ut när i princip alla i hela bussen sitter på varsitt säte. Den som kommer ny på bussen har oftast problem var den skall sätta sej, speciellt om det inte finns några tomma "två-säten" och personen måste välja vilket säte den vill dela med någon annan. Detta på tal om sociala roller. Eller i parker, tänk på det när det sitter en ensam gumma/gubbe på varje bänk istället för att umgås flera på samma. Vi är för rädda för att ta kontakt med varandra. Jag säger inte att jag vågar, men jag skulle gärna vilja. Nästa gång vi åker buss kanske vi borde sätta oss brevid någon annan även om det finns andra platser?

Jag skänker mina tankar till Lena denna kväll också. Du och dina nära finns med i mina böner i natt.

Kommentera här: