Varmt, kor, människor

Indien är ett de tusen intryckens land. En miljard människor, en miljard kor och en massa motorcyklar. Jag tänkte jag skulle försöka sammanfatta mina intryck av Indien så kan jag skriva i detalj mer vad vi gjorde på resan en annan dag. Eller så hänger det ihop med dagens intryck. Får se hur det blir i slutändan.

En speciell lukt finns det i alla hörn av gatorna känns det som. Man behöver inte flytta sig många meter för att det ska lukta annorlunda än vad det gjorde några meter bakom eller åt sidan. Eller när man åker bil så kommer det in nya lukter hela tiden. Några goda, några mindre goda.

Och på tal om bilar. Trafiken är mer eller mindre livsfarlig och jag förstår att det dör en massa människor varje dag i den. Det är tuta och kör som gäller och fräckast vinner, utan tvekan. De stora lastbilarna har tom en skylt bakpå där det står "soundhorn" för att bilarna bakom ska tuta så lastbilen vet att de ligger bakom dem. Rätt otroligt. Helljus är det som gäller hela tiden på natten, bländar av och på gör man bara för att visa att man finns och vill köra om. Annars kör man med helljus konstant. Tuta och kör. Ingen konst att ta körkort där inte, även om jag aldrig i hela mitt liv skulle våga köra där. Jisses!

Korna då? Jodå, de går allt där på vägarna här och där. Bland trafiken och alla människor. Rätt söta är de faktiskt, speciellt de med målade horn efter pongal. Fläckiga kor, bruna kor, vita kor, med små horn, med stora horn, med inga horn. Ja, helt enkelt i alla dess möjliga former. Mu på er.

Det har varit varmt också. Kallaste dagen tror jag det var 24 grader i skuggan. Rätt varmt då när man måste ha knälånga byxor och t-shirts för att uppfylla vissa krav men jag överlevde allt. Det har varit mycket tid när jag varit inne och haft arbeten och sånt så direkt brun har jag inte blivit men det var ju inte huvudmålet med resan. Huvudmålet var att få njuta av solsken, klara skolarbetet/projektarbetet och att utvecklas.

Massa tyger, silver, kryddor och armband fick jag med mig hem. Frida älskar sina armband! Och tygerna insåg mamma var så stora att de funkar som dukar. De som skulle vara sjalar, jaja bara de kommer till använding så är jag nöjd. Dukar när jag flyttar någongång är inte fel eftersom jag inte har typ några alls.

Jag försökte ta kort på en massa barn enskilt också, det lyckades väl inte speciellt bra eftersom alla barn ska vara med på kort samtidigt. Alla föräldrar vill att deras barn ska vara med på kort. Barnen springer efter för att få bli fotograferade. Men några gulliga kort fick jag faktiskt på några söta barn.

En sari inhandlade jag också. När jag nu kommer få ett tillfälle att använda den igen är en mycket stor och mystisk fråga men kanske att jag kan ha den om jag ska på maskerad någon gång. Och när jag blir inbjuden på det är nog en ännu större fråga. Men nu har jag en i alla fall och den tycker jag är mycket fin.

Min mobil fungerade inte när jag var borta. Efter frankfurt lade den av men måste säga att det egentligen inte gjorde nått. Jag skickade några sms via min lärares telefon till mamma så hon fick veta att jag levde och mådde bra. Det var ändå rätt skönt att den inte fungerande. Att få vara isolerad från det där hemma och inte behöva koncentrera sig på att det kanske kommer ett sms eller ringer någon eller nått sånt hela tiden är en otroligt skön sak. En stressfaktor mindre i vardagen.

Ett kort försök att sammanfatta ett stort land. Jag är nog rätt övertygad om att det blir några till.

Kommentarer:

1 sara:

låter finfint :)

Kommentera här: