Välj era tillfällen att bli cool på.

Nu vet jag Ellinore att jag härmar ditt inlägg, förlåt mig, men jag vill också ge mig in i debatten och tycka till om alkohol, ungdomar och nyår.
För det första, för att göra det helt klart för er. Ja, jag ska dricka alkohol på nyår. Jag kommer inte bli en av de fullaste på karlstads torg men ja, jag kommer dricka.
För det andra, för att göra det mer klart för er. Ja, jag tycker att det är fel att 14-15 åringar dricker och superskallen av sig, oavsett tillfälle.

Jag har läst artiklar i NWT, VF och Metro om att majoriteten av Sveriges ungdomar kommer att fira nyår med alkohol i kroppen. Majoriteten kommer att supa skallen av sig, vara med om en riktig fylla. Hitta på undanflykter till att inte fira med mamma och pappa och supa sig fulla och i för korta kjolar och såklart cigarettpaketet i fickan. Alltså ursäkta, men snälla små tjejer och killar. Kan ni inte låta bli att dricka? Låta bli att verka coola för en kväll? För att citera Ellinore, "Jag, liksom många av de fula helgsalkoholisterna, är bara femton år och kan inmundiga alkohol och vara ute när det är tänkt att jag ska vara det, när lagen säger att jag får - alltså om två till tre år. Jag har all tid i världen på mig att festa (om man nu kan säga att det så mycket fest att se dreglande skolkamrater däcka på någons toalett), jag kan festa i tolv år om jag skulle känna för det innan det börjar bli tantvarning över mig."

Det är det här jag menar. Jag är inte alltid den som sköter mig, jag lyder inte alla regler jämt. Jag drack alkohol första gången när jag var 16, inte direkt sent. Men när jag vet att tjejer och killar som är lika gamla som min lillebror som är 13 dricker sig fulla då blir jag orolig. Då beter jag mig som en mamma och oroar mig. Jag oroar mig för någon jag knappt känner. Rätt sanslöst och underligt egentligen men det är nog att jag har sett vad alkohol gör. Vad som kan hända.

Nyår behöver inte vara den största händelsen på året. Jag tycker det kan vara skitmysigt att fira nyår lite stillsamt som jag gjorde förra året med Sara och Sandra hemma hos mig. Vi lagade mat, tittade på film och smällde lite raketer. Vad är felet med att inte vara på världens brakfest med superfylla och supa skallen av sig? Bara en liten fundering från en blondin.

Och igen, som Ellinore sa. Ni hinner allt det där. Ni hinner uppleva en massa nyår innan ni är för gamla för att inte göra det längre. Alkoholen kommer inte försvinna och inte krogarna eller om ni känner att det lockar. Så ni söta, gulliga, underbara, härliga tonåringar. Ta hand om er i nyårsnatten och Gott Nytt År!

Kommentarer:

1 Ann-Sofie:

Bra skrivet tycker jag! tycker också det är hemskt när unga människor dricker.för det är som du säger det är ingen brådska till de.själv så drack jag första gången när jag va 18..för varför ska man börja dricka så tidigt för?

2 Världens Bästa Sabina:

Fasen vilken snygg blogg frida!!! Den är jätte fin :)

3 Frida:

Ann-Sofie
Tack :)

Sabina
Gött :)

Kommentera här: