VM-känslor.

Egentligen är jag nog inte så där patriotisk och hyllar Sverige över allt annat. Jag anser inte att Sverige är världens bästa land att bo i eftersom jag anser att små delar av alla länder är bra. Men i VM-tider kan jag inte annat än att tycka att Sverige är bäst i hela världen och heja fram idrottarna. Just nu är det Carro som jag kämpar tillsammans med. Hon kommer ta guld, ingen tvekan om saken men om det mot förmodan inte skulle bli det så tycker jag inte att det gör något. Jag vet att det är ett typiskt svensk fenomen att nöja sig med det man får men jag tycker att med hela världseliten på plats så tycker jag det är bra jobbat av henne även om hon "bara" blir tvåa eller trea. Hon är värld svenska folkets jubel i alla fall.

Det finns alltid storstjärnor och stora nationer som Usa, Kina och Ryssland. De får alltid ihop ett antal medaljer bara för att de kan odla fram bra idrottare inom varje gren. Men det är inte de jag vill se i ett mästerskap. Jag vill se kämparinsatser som i damernas 10 000 meter som var för en stund sedan. När en japansk tjej sprang och råkade få skon avtrampad. Hon kom tillbaka och ledde sedan loppet en bra stund inför sin japanska publik och hon såg överlycklig ut medan hon sprang. Det är sånna känslor jag vill åt. Att se de där som inga av de stora stjärnorna räknat med komma in och dänga skiten ur allihopa. Sånt blir jag imponerad av! Eller för några år sedan när den första kvinnliga friidrottaren från Afghanistan var med, för att bevisa att det går att lyckas även om man kommer som kvinna från Afghanistan. Hon kom sist men jag tror jag aldrig har sett en tjej bli så glad över att ha kommit sist. Sport är mer än att springa fram och tillbaka på en plan. Mer än att försöka skjuta en boll/puck i ett mål eller att se till att stöta en kula så långt som möjligt. Sport är blod, svett och tårar. Mesta dels glädjetårar!

Så i natt efter att jag kommer hem från stan ska jag sätta på mig den blågula halsduken, sminka dit en blågul flagga på min kind och heja på Sverige!

Kommentera här: